Reisverslag 3 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sha Kerner - WaarBenJij.nu Reisverslag 3 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sha Kerner - WaarBenJij.nu

Reisverslag 3

Door: Sha

Blijf op de hoogte en volg Sha

11 December 2014 | China, Sjanghai

Dit is onze tweede week op de school. We kunnen steeds meer onze weg vinden en de kinderen raken aan ons gewend. Van Kelly hebben we allebei een eigen rooster gekregen. Mélissa en ik moeten allebei verschillende klassen lesgeven. Op de basisschool moet ik klas 3 en 4 lesgeven en Mélissa klas 1 en 2.
In de Kinder Garten geef ik klas 6 les dat zijn de oudste kinderen en Mélissa klas 5.
De kinderen in klas 6 leren het alfabet en de kinderen in klas 5 leren basiswoordjes.

Woensdag kwam Susan van Projects Abroad langs om te kijken hoe het allemaal met ons ging. Ze heeft met ons de doelen doorgenomen die de organisatie graag wil bereiken. De organisatie wil graag betere hygiëne en dat de kinderen Engels leren door middel van spelletjes en niet alleen maar door dingen na te zeggen.
De huidige lesmethode is namelijk zo dat er een fragment wordt afgespeeld of wordt voorgelezen en de kinderen moeten dit dan heel vaak nazeggen. Zo leren ze alleen om zinnen na te zeggen en niet echt het begrijpen van wat het echt betekent.

In de pauze komen er kinderen uit zichzelf naar ons toe om buiten te spelen.
Ik kreeg ook nog een hand van een meisje in de Kinder Garten we gingen een soort van tikkertje spelen en ze bleef mijn hand vasthouden. We waren samen de tikker. Dat vond ik wel super schattig. Later kwamen er steeds meer kinderen die mee wilde doen. Op een gegeven moment had ik er aan de ene kant 2 kindjes en aan de andere hand 1 kindje.

Op de basisschool komen de kindjes je uit de office halen om te spelen. Vooral omdat je moet draaien bij het touwtje springen. Nu hadden de kinderen een nieuw spel bedacht. Twee kinderen gaven mij een hand, andere kinderen gaven die weer een hand. Aan elke kant waren nu 3 kindjes. Ik moest ze ronddraaien zodat de buitenste heel hard ronddraaide.

Vandaag (donderdag) heb ik voor het eerst zelf mijn spel uitgelegd aan de klas. Het was een rollenspel. Het rollenspel vond plaats in een supermarkt. De kinderen moesten bij mij fruit bestellen.
Mélissa had voor mij kaartjes getekend van fruitsoorten. Er waren 10 bananen kaartjes, 10 sinaasappel kaartjes, 10 appel kaartjes en 10 perzik kaartjes. Ik begroete ze en vroeg wat ze wilde hebben. Een van de kindjes moest dan een bestelling doen.
Dit vonden de kinderen heel leuk en iedereen wilde heel graag wat bij mij bestellen.
Bijvoorbeeld een kindje bestelde vier appels. Ik telde de 4 appelkaartjes voor hem uit en gaf de 4 kaartjes aan hem. Zo leren ze gelijk de fruitsoorten en horen ze ook de getallen tot en met 10 weer een keer langskomen.
De volgende les willen ze dit weer doen.

Vandaag (vrijdag) zijn we weer naar school geweest. We hebben overdag in de Kinder Garten geholpen. Mélissa moest nog Engels les geven aan de kindjes. Vandaag was het Mélissa’s beurt, want ze heeft een andere kleuter klas dan ik.
Daarna hadden de kinderen een knutsel les. De lerares deed voor hoe we de knutsel werkjes moesten maken. Het ging namelijk zo dat de kindjes niet zelf gingen knutselen. Ze moesten met hun boekje bij ons komen en wij moesten voor ieder kind het knutsel werkje in elkaar zetten. Dat vonden wij nogal apart dat ze het niet zelf probeerden. Het waren ook veel kinderen, dus we moesten snel werken. Het knutsel werkje was een frietbakje uitknippen en vouwen, we moesten ook strookjes papier knippen die de frietjes vormden.

s’Avonds waren Mélissa en ik uitgenodigd door Nadine (Duits meisje) voor een pizza en filmavond bij haar in het appartement. Mélissa en ik dachten dat we samen met Nadine zouden zijn. We hadden bij een bepaalde metrolijn en exit afgesproken, daar stond Nadine te wachten met twee andere meisjes die wij nog niet hadden ontmoet. Er was een nieuw meisje bij die die dag was aangekomen, ze heet Louise is 20 jaar en komt uit Zweden. Het andere meisje is 21jaar heet Joyce en komt uit Hongkong.
Alle appartementsgenoten van Nadien waren ook thuis en er waren nog meer uitgenodigd. We waren in totaal met zijn tienen. De mensen die er waren: Nadien (Duits), Louise (Zweeds), Emilie (Frans), Saymon (Italiaanse jongen), Osman (Zweeds), Catalin (Zweedse jongen), Shotaro (Japanse jongen), Joyce (uit Hongkong) en Mélissa en ik.
Het was erg gezellig en de pizza was heerlijk. We hebben de laatste Harry Potter film gekeken.
Dit was ook de eerste keer dat wij een ander appartement zagen dan de onze. We weten wel dat ons appartement de meest luxe en mooie is.
Na de film ging iedereen naar huis het was toen 24.00 uur. De laatste metro was allang geweest, dus moesten Mélissa en ik voor het eerst zelf een taxi aanhouden.
Catalin, Joyce, Louise en Osman namen met zijn vieren een taxi, omdat ze appartementsgenoten zijn en een andere kant op moesten dan Mélissa en ik.
De taxi aanhouden ging best goed, want er reden veel taxi’s rond. We hebben de taxi chauffeur ons adres in het Chinees laten lezen en hij heeft ons goed afgezet.

Zaterdag zijn Mélissa en ik samen naar de dierentuin geweest. Dat was erg leuk en gezellig. Die dag was het ook erg warm in Shanghai. We moesten een uur reizen met de metro om er te komen.
De dierentuin was erg groot. We zagen ook grote golfkarretjes rond rijden, maar wij dachten we gaan lopen en de mensen die in de karretjes zaten vonden we maar lui.
Totdat we erg lang gelopen hadden en toen pas op de helft van het park waren. Toen snapte we helemaal waarom er veel mensen waren die met de golfkarretjes gingen.
Alle dieren waren aanwezig. De leukste was natuurlijk de reuze panda, ook was er een rode panda. Er waren ook bijzondere en grappig uitziende vissen.
We hebben in totaal 3,5 uur in het park rondglopen.

We gingen om 17.00 weg uit de dierentuin en we waren om 18.00 uur terug in ons appartement. Daar hebben we nog een uurtje lekker uitgerust en toen zijn we naar het winkelcentrum geweest waar we hebben gegeten in een nieuw restaurant. Dit restaurant is wat meer westers. Je kunt er pasta soorten en pizza’s en vleesgerechten krijgen.
Hier hebben we erg lekker en goedkoop gegeten.

Zondag was onze tweede social met iedereen die hier via Projects Abroad zit. Dan gaan we altijd wat leuks doen met elkaar. Deze keer gingen we naar Qibao een waterstadje in Shanghai.
Mélissa wilde liever dicht bij het appartement blijven om wat uit te rusten.
Ik ben samen met Liam naar de social gegaan. Het is drie kwartier met de metro om bij het punt te komen waar we met iedereen hadden afgesproken.
Qibao is een leuke stad en met traditionele gebouwen.
Het is heel makkelijk om met de metro je weg te vinden. Ik had van te voren al een hele handige metro app gedownload. De app is een kaart met alle metro lijnen en stops.
Bij de metro heb je ook automatische hekjes bij het perron, zodat niemand van het perron op het metro spoor kan vallen.
Het is wel altijd vechten om een zit plek, je wordt aan alle kanten geduwd omdat iedereen graag wil zitten.

We waren in totaal met 13 personen en nog was niet iedereen aanwezig. Er was ook iemand bij die hier niet via Projects Abroad zit, Emilie had hem via het werk leren kennen mee genomen naar de social. Ook was er nog iemand bij die voor Projects Abroad werkt Aric. Hij kan Chinees en Engels, wat goed van pas kwam.
Het was wel een hele klus om elkaar niet kwijt te raken in de menigte. Het was er behoorlijk druk, de straten zijn niet zo heel erg breed en aan beide kanten van de straat zijn er allemaal winkeltjes en vooral eettentjes. Soms kan dat eten behoorlijk stinken, maar meestal ruikt het wel lekker. Ook werd er veel rauw vlees verkocht wat er niet heel lekker uit zag.
In Qibao hebben we ook een paar boeddhistische tempels bezocht. Die waren erg mooi en er waren veel mensen aan het bidden en met wierook bezig.
Als afsluiting van deze leuke dag zijn we met zijn alle gaan lunchen om half vier.
Het restaurant waar we gingen eten had helaas geen plaatjes, maar wel een handgeschreven Engels menu. Ik heb daar hele lekkere vlees dumplings gegeten.
Liam en ik waren om ongeveer 18.00 weer terug in het appartement.

  • 11 December 2014 - 11:45

    Lisanne:

    Leuk Sha! Fijn dat de kinderen allemaal zo enthousiast zijn en het klinkt allemaal heel gaaf wat je doet! xxx

  • 11 December 2014 - 12:44

    Anneke:

    Wat een leuk verhaal weer Sha. Dat is wel heel wat anders dan een vakantie in Antibes. En wat een interessante belevenissen. Stiekem een beetje jaloers op je. Hebben ze zulke reizen ook voor bejaarden? Ha ha. Nog heel veel plezier. Groetjes Anneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 December 2014

Reisverslag 7

23 December 2014

Reisverslag 6

22 December 2014

Reisverslag 5

22 December 2014

Reisverslag 4

11 December 2014

Reisverslag 3
Sha

Actief sinds 06 Nov. 2014
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 2999

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: