Aankomst - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sha Kerner - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sha Kerner - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Sha

Blijf op de hoogte en volg Sha

14 November 2014 | China, Sjanghai

Hallo allemaal,

Bedankt iedereen die nieuwsgierig is naar mijn avontuur. Het is leuk om voor mensen te schrijven die in mij en in mijn reis geïnteresseerd zijn. Op deze manier zal ik jullie op de hoogte houden van alles wat ik hier doe.

Aankomst
Het avontuur van Mélissa Kagie en dat van mij is eindelijk begonnen.
We hadden op Schiphol afgesproken waar ons vliegtuig op 7-11-2014 om 17.15 uur vertrok, daar stonden onverwacht Annigje, Heleen en Tessa om ons uit te zwaaien. Voordat we door de douane gingen hebben we van iedereen afscheid genomen. Over twee maanden ben ik weer terug in Nederland.
Onze vlucht verliep ondanks de tien minuten vertraging verder vlekkeloos we zijn geland op 8-11-2014 om 10.40 uur Chinese tijd in Nederland was het toen 3.40 uur.
Wij hadden een rechtstreekse vlucht met KLM geboekt, die ons naar Shanghai Pudong Airport bracht. Tijdens de vlucht moesten we een aankomst formulier invullen. Een vakje dat we aan moesten kruisen was wat onduidelijk en toen het vliegtuig geland was hebben we contact met de organisatie gehad over wat we moesten invullen. Het is belangrijk dat we het goede invullen anders zouden we niet door de douane in Shanghai komen.
Nadat we onze bagage hadden opgehaald stond er iemand van Projects Abroad met het Projects Abroad teken in haar handen op ons te wachten. Zij (Jane) heeft ons daarna met de taxi naar ons appartementencomplex gebracht dat was ongeveer 30 minuten met de taxi. Zo hebben we ook het Chinese verkeer leren kennen. Het verkeer is hier druk en wild, vooral de bussen en taxi’s stoppen niet voor rood licht.

We delen ons appartement met drie andere leuke en aardige vrijwilligers. Er zit nu een jongen uit Duitsland van 22 jaar (Marcel), één uit Groot-Brittanië 26 jaar (Liam) en de andere jongen hebben we nog niet ontmoet.
De Duitse jongen gaat al weer snel weg over een week alweer.
In ons appartement kregen we van Jane verdere instructies over ons verblijf. Daarbij heeft ze ons ook geld overhandigd waar wij een maand mee moesten doen. Dit was om het eten te kunnen betalen in normaal niet hele dure restaurants en voor het openbaar vervoer. Nu hadden we gelijk Chinees geld en hoefden we niet eerst naar de bank om geld te pinnen.
Jane heeft ons na de instructies meegenomen voor een wandeltochtje in de buurt van het appartement. Daar heeft ze ons laten zien waar we het openbaar vervoer konden vinden, de goedkope restaurantjes, supermarkten en winkels.
We hebben een belangrijke en handige tip van Jane gekregen om ervoor te zorgen dat we niet overreden worden: niet als eerst over te steken bij een stoplicht en ook niet als laatste.
Ook heeft ze ons geholpen met een goede sim kaart te kopen zodat bellen met andere vrijwilligers binnen Shanghai veel goedkoper is. Ik heb nu twee telefoons, mijn eigen telefoon en een oudere met een Chinees nummer en simkaart.
Na deze tocht zijn we terug gegaan naar het appartement om uit te rusten en alle koffers op ons gemak uit te pakken.
Mélissa en ik zijn daarna zelf nog wezen wandelen om Wifi verbinden te zoeken. In ons appartement is geen internet verbinding en we wilde wel contact op nemen met onze families en om te kijken of we alles zelf konden vinden. Dat ging goed tot op de heenweg. De terugweg was lastiger we zijn een klein beetje verdwaald geweest, desondanks hebben we toch de goede weg zelf weten terug te vinden. We waren allebei vergeten om een kaart van Shanghai mee te nemen die we van Jane hadden gekregen, dat was niet heel slim van ons.
Dit hebben we allemaal direct na aankomst gedaan, dat was vrij intensief.
We hebben het ook niet laat gemaakt die avond we zijn om 20.30 gaan slapen, volgens mij sliepen we ook gelijk.

Vandaag (zondag) hadden we om 12.00 uur afgesproken met de jongens van mijn appartement om met z’n allen te gaan ontbijten. Dat was erg gezellig.
Na het ontbijt zijn naar de supermarkt geweest, de supermarkt is echt enorm. Op de terugweg hebben Mélissa en ik het voor elkaar gekregen het verkeerde gebouw in te stappen. Onze sleutel paste niet in de deur die naar het trappenhuis gaat. Daar hielp een Chinese mevrouw ons naar binnen, pas binnen ontdekte we dat we in het verkeerde gebouw stonden. We vonden het te gênant om gelijk terug gegaan, dus zijn we met haar de lift in gestapt. Gelukkig moest zijn op een andere etage zijn dan wij hadden ingetoetst. We zijn bij etage 4 eruit gegaan en zijn snel met de trap naar beneden gelopen, zodat we haar niet meer tegen zouden komen. Daarna zijn we naar ons eigen appartement gegaan.
De derde jongen (Alex) in ons appartement is ook iemand uit Groot-Brittannië die wie die dag pas voor het eerst ontmoet hadden, hij is 34 jaar oud.

Om 17.00 uur zijn we naar de Yuan Garden geweest met iedereen uit mijn appartement en nog twee andere jongens en nog een meisje. We hadden expres gewacht totdat het donker zou worden. Daar zijn alle gebouwen daar mooi verlicht.
Een van de nieuwe jongens die we ontmoet hebben komt uit Italië, de ander uit Japan en het meisje komt uit Duitsland.
Dit was ook de eerste keer dat Mélissa en ik de metro hebben genomen, onze ervaring met de metro was goed.
De Yuan Garden is een tuin met mooie traditionele gebouwen en daartussen lag water waarin karpers zwommen. De echte tuin was helaas niet open, maar het voorste deel leek er volgens sommige andere uit de groep heel erg op en die waren er al eens geweest.
Met z’n allen zijn we naar de Bund gegaan, dat is het punt waar de typische foto’s van Shanghai worden gemaakt. Deze zijn veel terug te vinden op google als je Shanghai intikt.
We zijn later wat gaan eten met mijn hele appartement in een restaurants. In dat restaurant moest je wel met stokjes eten ik kan met stokjes eten, maar sommige in mijn appartement vonden het toch nog wel lastig.

Eerste dag op ons project
Maandag was onze eerste dag op de school. De eerste dag was vooral een introductie dag. We hadden met Susan (medewerker van Projects Abroad en onze contactpersoon voor ons project) om 12.30 uur bij het metro station afgesproken. Ze heeft ons daar uitgelegd welke lijnen we moesten hebben en bij welke plaatsen we uit moesten stappen. Het reizen van het appartement naar de school duurt ongeveer één uur.
De school staat in een hele ander gebied dan waar ons appartement is. In dit gebied zijn de tegenstelling erg groot. Hier zijn hoge nieuwbouwflats te vinden naast een soort van krottenwijken.
In de metro kwamen we heel toevallig het schoolhoofd tegen. Die bracht ons in zijn auto naar de school, waar je anders nog 10 minuten over moet lopen voordat je bij de school bent.
Daarna zijn we door het schoolhoofd ontvangen met thee en we kregen van hem ook bananen en een soort van mini mandarijntjes. De thee was nog te heet om te drinken en in de tussen tijd heeft hij ons de school laten zien. Op de school zitten veel kinderen van verschillende leeftijden en er zijn ook veel verschillende groepen.
De school bestaat uit een bassischool en een kleuterschool (de Kindergarten)
De school is best mooi het heeft een hele grote niet erg moderne keuken waar al het middag eten voor de kinderen gemaakt wordt, veel lokalen, een groot sport/speelveld, vijf pingpongtafels en twee computers.
Het schoolhoofd is echt een fantastische man, hij is heel vriendelijk en heel enthousiast over de school. Hij kan heel erg enthousiast vertellen over de school en de kinderen. Het enige is dat het schoolhoofd helemaal geen Engels kan praten. Susan was onze vertaalster er lopen wel een paar Chinese leraren rond die Engels les geven. Daar kunnen we in het vervolg mee communiceren, zei zullen ons dan helpen om met het schoolhoofd te communiceren.
Het schoolhoofd vond dat we gelijk mee moesten doen met een potje pingpong. De kinderen op deze school zijn heel goed in pingpong. Daarna hebben we ook nog touwtje gesprongen met ze.
De kinderen op school dragen een uniform dat veel weg heeft van een trainingspak.
We kwamen na dit weer terug in het kantoor van het schoolhoofd. Daar heeft hij ons verteld wat hij van ons verwacht. Het is de bedoeling dat wij Engels aan de kinderen in de leeftijd van
4 tot 7 jaar gaan introduceren door middel van spelletjes en opdrachtjes. We moeten daarnaast zelf zoveel mogelijk initiatief te nemen en er een goede leerzame tijd van te maken. Dit gaat vast wel lukken, want de kinderen zijn heel erg gemotiveerd en enthousiast.

• 15 November 2014 - 16:14

Catherine Kagie:

Wat een leuk verslag Sha!!!! Nog bedankt. Erg leuk om te lezen. Wij wachten met smacht op jullie volgende blogs. Veel plezier en succes nog in Shanghai!

• 19 November 2014 - 10:44

Lisanne:

Leuk Sha! Klinkt allemaal echt heel erg vet. :)

• 21 November 2014 - 17:26

Laura De Groot:

LeukLeukLeuk!! Haha die tip van Jane :)

• 23 November 2014 - 14:31

Bart Kerner:

Mooi verslag Sha!! En wat goed geschreven! Gelukkig hoef je je in je vrije tijd ook niet te vervelen ;)
    We zijn benieuwd naar je volgende blog!
    Dikke knuffel van mama en papa