Reisverslag 5 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sha Kerner - WaarBenJij.nu Reisverslag 5 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sha Kerner - WaarBenJij.nu

Reisverslag 5

Door: Sha Kerner

Blijf op de hoogte en volg Sha

22 December 2014 | China, Sjanghai

Datum 8 december

De kindjes in de Kinder Garten zijn heel lief en open. Ze zijn totaal niet bang voor ons. Wat ze heel erg leuk vinden om te doen is overgooien met een skippybal en tikkertje. Ze kennen het spel zakdoekje leggen wat erg grappig klinkt als ze het in het Chinees spelen.
Veel meisjes vinden het leuk om met mijn haar te spelen. Dan proberen ze mijn haar achter mijn oor te doen. Ze hopen dan dat het blijft zitten, dan buig ik expres mijn hoofd zodat mijn haar weer voor mijn gezicht valt. De meisjes vinden dit prachtig en proberen dan weer mijn haar uit mijn gezicht te houden.
Er zijn ook kindjes doen naar ons toekomen en je dan spontaan een knuffel geven.
Sommige kinderen hebben ons ook snoepjes van hunzelf gegeven. De kinderen kunnen heel goed delen en samenspelen.

Nu het kouder wordt in Shanghai beginnen de kinderen eerst met hun ochtend gymnastiek.
De kinderen van de basisschool verzamelen dan op het sport veldje naast de Kinder Garten. Er staan twee mensen op het podium een gymdocent en een student. De gymdocent zorgt voor een goed ritme door te tellen en de student doet de oefeningen voor voor iedereen.
Het was Mélissa en mij al opgevallen dat ze veel het zelfde dansje deden. Dit dansje is dus onderdeel van de gezamenlijke ochtend gymnastiek.
hebben we het deze week over kleuren gehad. De kindjes wisten alle kleuren al.
Ik had namelijk A4tjes met de kleuren gemaakt. Ik hield dan een A4 in de lucht en de kindjes wisten gelijk de goede kleur te noemen.
Ook heb ik uitgelegd dat je sommige kleuren kunt mengen om andere kleuren te krijgen. Dan hield ik twee kleuren in de lucht en moesten de kinderen zeggen welke kleur ze samen vormen. Toen dit goed ging heb ik het moeilijker gemaakt. Ik heb ze hun boekjes laten dicht doen en twee kleuren in de lucht gehouden, ze moesten dan de kleur zeggen die er ontbrak. Bijvoorbeeld ik hield oranje en rood in de lucht, dan ontbrak geel. Hier waren de kindjes verrassend goed in.

Deze week gingen een aantal van mijn lessen niet door. Een keer was er een workshop bezig die gegeven werd door mensen van buitenaf. De andere keer hadden de kinderen een luistertoets, alleen was ik toen de luister cd! Ik moest hardop lezen en de kinderen moesten het goede aankruisen.

Het is nu best wel koud vergeleken met eerst. Hierdoor is Mélissa deze week 3 dagen ziek geweest. We slapen allebei onder 4 dekens en we zijn er gelukkig achter gekomen hoe de verwarming in de woonkamer werkt.
De afstandsbediening van de verwarming deed het niet en alleen daarvan lag er een beschrijving in het Engels. Op de verwarming zelf zaten ook knoppen, maar daar zaten alleen Chinese tekens op. Dus daar hadden we niet zoveel aan. Ik heb de aan knop gevonden door op de gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening te kijken. Ik kon die tekens vergelijken van die aan knop en van de verwarming zelf. Daarna leken de rest van de tekens niet overeen te komen, dus hebben we allemaal knopjes ingedrukt totdat de verwarming aansloeg. Nu weten we in ieder geval hoe het werkt.

In deze week hebben we alle aflevering van Sherlock helaas al afgekeken. Mélissa en ik kunnen niet wachten tot het volgende seizoen. Nu zijn we begonnen aan een nieuwe serie Modern Family.
We hebben iedere week contact met iemand van Projects Abroad om onze vorderingen en eventuele problemen mee te bespreken. Dit contact is prettig zo weten we wat er van ons verwacht wordt en of we goed op schema zitten. En of we nog dingen nodig hebben om de doelen van de organisatie te bereiken.

Donderdag avond was er een afscheidsetentje van Emilie (Frans) en Saymon (Italiaans) die zouden dit weekend weggaan en samen 5 dagen naar Beijing gaan en daarna naar huis. Ze hebben elkaar hier leren kennen en waren huisgenoten en nu hebben ze een relatie.
Bij het eten waren er veel aanwezig: Nadine (Duits), Louise (Deens), Osman (Deens), Kate (nieuw meisje komt uit Australië), Saymon, Emilie, Aimé (Amerikaanse jongen die Saymon kent van zijn werk) en ik. Mélissa was toen nog ziek.
Het eten was erg lekker en gezellig. Iets typische chinees is Peking eend. Dit hebben we dus ook besteld en het was erg lekker. Saymon had allemaal verschillende dingen besteld zodat we weer met elkaar konden delen.
Daarna gingen ze nog wat met elkaar drinken, ze zouden Rich in een bar ontmoeten.
Ik vond het beter om terug naar het appartement te gaan. De andere dag moest ik weer vroeg op en ik wilde graag de laatste metro halen.
Anders had ik in mijn eentje een taxi moeten aanhouden, want ik was de enige uit mijn appartement die bij het eten was en daar had ik geen zin in.
Ik had gelukkig de laatste metro terug en ik had ook nog mijn overstap gehaald.

In het weekend hebben Mélissa en ik het rustig aan gedaan. Ook omdat Mélissa daarvoor 3 dagen ziek was.
We hebben zaterdag wel het appartement wat schoongemaakt. Er lag veel stof we hebben geveegd en de keuken gedweild. Daarna zijn we op aanraden van iemand van Projects Abroad naar een kerstmarkt geweest.
Op deze kerstmarkt liepen heel veel buitenlanders rond. Tussen de mensen die spullen verkochten waren ook buitenlanders.
Er werden kerstliedjes gedraaid, je kon er glühwein en wafels krijgen. Zo had je niet door dat je in Shanghai was.
Op de kerstmarkt liep zelfs een Sinterklaas rond. We hoorden sommige gidsen aan de toeristen uitleggen wat Sinterklaas was en wanneer het werd gevierd. Een gids zei dat het op 6 december werd gevierd. Mélissa en ik kwamen langslopen en zeiden allebei nee op 5 december.

Zondag zijn we naar de Yuyuan Garden geweest. Hier waren we de tweede dag met onze appartement genoten ook geweest, maar toen was de echte garden niet open. Die sluit om 17.00 uur en toen waren we er pas om 19.00 uur.
We zijn er dit keer overdag geweest en niet ’s avonds. ’S Avonds is het op deze plek heel mooi verlicht.
De tuin was heel erg mooi en rustgevend. We wisten niet meer precies waar de tuin lag en het stond ook nergens duidelijk aangegeven.
We zijn de kant opgelopen waar de meeste mensen heen gingen. We kwamen daardoor wel goed terecht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 December 2014

Reisverslag 7

23 December 2014

Reisverslag 6

22 December 2014

Reisverslag 5

22 December 2014

Reisverslag 4

11 December 2014

Reisverslag 3
Sha

Actief sinds 06 Nov. 2014
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 2991

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: